Sztuka operatorska - światło Światło wypełniające
Służy do rozjaśniania tych fragmentów obrazu, których nie obejmuje światło rysujące. Najczęściej ustawiane jest jak najbliżej osi kamery, by zapobiec tworzeniu się niepotrzebnych cieni na powierzchni obiektu. Dodatkowo można tu zastosować odpowiedni filtr zmiękczający zakładany na reflektor lub - zamiast świecić bezpośrednio w obiekt - odbić światło od jakiejś jasnej powierzchni (może to być tzw. "blenda", ekran, czy nawet zwykła ściana). Światło kontrowe Tzw. "kontra" odcina obiekt od tła oraz sprawia, że cały obraz nabiera głębi. Bardzo często kontra ustawiana jest na osi światła rysującego - po drugiej stronie obiektu (czyli oczywiście z tyłu): Co do proporcji w natężeniu poszczególnych świateł, to trudno tu mówić o jakichkolwiek regułach. Wszystko po prostu zależy od efektu, jaki chcemy uzyskać. Na początek jednak - dla ułatwienia - można przyjąć zasadę, że światło rysujące jest dwa razy mocniejsze od wypełniającego, a kontrowe dwa razy mocniejsze od rysującego. Należy przy tym pamiętać, że światłem, według którego dokonuje się podstawowych pomiarów (tzw. światłem kluczowym) jest najczęściej światło rysujące. Uzupełnieniem trzech powyższych świateł jest oświetlenie tła: ... oraz tzw. światło efektowe - stosowane w celu uzyskania wyszukanych efektów specjalnych, scenograficznych lub dramatycznych (np. symulacja światła świecy, błyskawic, blasku ekranu telewizora, itp.). Tak wygląda nasz przykładowy obrazek po odpaleniu trzech podstawowych świateł oraz oświetleniu tła: A oto kilka przykładów różnego przedstawienia tego samego obiektu z zastosowaniem rozmaitych efektów świetlnych:
|
|||