SCENARIUSZ

Akcja.
Znamy już mniej więcej wszystkie intrygi, określiliśmy cechy głównych postaci, z wolna możemy zatem przechodzić do konkretów - czyli do samej Akcji. Podstawą każdej dobrej akcji jest konflikt wynikający w linii prostej z celu, do którego dążą: bohater i przeciwnik. Wspominałem już o tym omawiając Intrygę Główną. Teraz musimy skupić się na umiejętnym przedstawieniu przebiegu konfliktu, czyli właściwej konstrukcji. Najprościej można konstrukcję przedstawić przy pomocy następującego schematu:

ekspozycja
PRZEŁOM
zawiązanie akcji
PUNKT KULMINACYJNY
rozwiązanie akcji

Gdzie:
EKSPOZYCJA - część filmu, w której poznajemy bohaterów, miejsca akcji i zalążki poszczególnych intryg (dowiadujemy się o inwazji, poznajemy Mola, Star Factora, T-Rapa, Sam Solo oraz łączące ich zależności)

PRZEŁOM - kluczowy moment akcji - zdarzenie, które sprawia, że rodzi się właściwy konflikt (Yum-Yum informuje Star Factora o inwazji i wysyła go do walki z najeźdźcą - tej sceny nie ma w zwiastunie, ale w filmie tak właśnie mogłoby to wyglądać)
ZAWIĄZANIE AKCJI - wszystko, co dzieje się w filmie między Przełomem a Punktem Kulminacyjnym - wraz z wątkami pobocznymi, które na swój sposób żyją własnym życiem. Ostatecznie jednak razem z wątkiem głównym nieuchronnie dążą do kolejnego elementu, którym jest wspomniany wyżej:
PUNKT KULMINACYJNY - drugi przełom dramatyczny, ukoronowanie całej akcji (zniszczenie bazy Sił Zła),

ROZWIĄZANIE AKCJI - następujące zaraz po Punkcie Kulminacyjnym ostateczne rozwiązanie wszystkich wątków - tak głównego (np.: Star Factor odnosi spektakularne zwycięstwo nad Siłami Zła i zostaje Nowym Władcą Wszechświata) , jak i wszystkich pobocznych (np.: Sam Solo odlatuje swym statkiem z T-Rapem, którego - jak się okazuje - skrycie kochała, Mol dowiaduje się, że jest zaginionym wnukiem Mistrza Yum-Yum, Szef przechodzi na emeryturę i zakłada Biuro Detektywistyczne, w którym zatrudnia Agentów, Dziewczynka Na Kolanach wychodzi za mąż za Żabę, bo zawsze pociągali ją puszyści twardziele).

POPRZEDNIA NASTĘPNA