SCENARIUSZ
Akcja.
Znamy już mniej więcej wszystkie intrygi, określiliśmy cechy głównych
postaci, z wolna możemy zatem przechodzić do konkretów - czyli do samej
Akcji. Podstawą każdej dobrej akcji jest konflikt wynikający w linii prostej
z celu, do którego dążą: bohater i przeciwnik. Wspominałem już o tym omawiając
Intrygę Główną. Teraz musimy skupić się na umiejętnym przedstawieniu przebiegu
konfliktu, czyli właściwej konstrukcji. Najprościej można konstrukcję
przedstawić przy pomocy następującego schematu:
ekspozycja
PRZEŁOM
zawiązanie akcji
PUNKT KULMINACYJNY
rozwiązanie akcji
Gdzie:
EKSPOZYCJA - część filmu, w której poznajemy bohaterów, miejsca akcji
i zalążki poszczególnych intryg (dowiadujemy się o inwazji, poznajemy
Mola, Star Factora, T-Rapa, Sam Solo oraz łączące ich zależności)
PRZEŁOM - kluczowy
moment akcji - zdarzenie, które sprawia, że rodzi się właściwy konflikt
(Yum-Yum informuje Star Factora o inwazji i wysyła go do walki z najeźdźcą
- tej sceny nie ma w zwiastunie, ale w filmie tak właśnie mogłoby to wyglądać)
ZAWIĄZANIE AKCJI - wszystko, co dzieje się w filmie między Przełomem a
Punktem Kulminacyjnym - wraz z wątkami pobocznymi, które na swój sposób
żyją własnym życiem. Ostatecznie jednak razem z wątkiem głównym nieuchronnie
dążą do kolejnego elementu, którym jest wspomniany wyżej:
PUNKT KULMINACYJNY - drugi przełom dramatyczny, ukoronowanie całej akcji
(zniszczenie bazy Sił Zła),
ROZWIĄZANIE AKCJI -
następujące zaraz po Punkcie Kulminacyjnym ostateczne rozwiązanie wszystkich
wątków - tak głównego (np.: Star Factor odnosi spektakularne zwycięstwo
nad Siłami Zła i zostaje Nowym Władcą Wszechświata) , jak i wszystkich
pobocznych (np.: Sam Solo odlatuje swym statkiem z T-Rapem, którego -
jak się okazuje - skrycie kochała, Mol dowiaduje się, że jest zaginionym
wnukiem Mistrza Yum-Yum, Szef przechodzi na emeryturę i zakłada Biuro
Detektywistyczne, w którym zatrudnia Agentów, Dziewczynka Na Kolanach
wychodzi za mąż za Żabę, bo zawsze pociągali ją puszyści twardziele).
POPRZEDNIA
NASTĘPNA
|