Sztuka operatorska - światło
- światła efektowe
W tym wypadku dobrym przykładem będą wprowadzane w postprodukcji eksplozje.
W rzeczywistości każdy ognisty wybuch w naturalny i oczywisty sposób oświetla
całe otoczenie. Należy o tym pamiętać także wtedy, gdy wszelkie efekty
pirotechniczne planujemy wykonać komputerowo. Odpowiednio ustawione światło
odpalone na parę sekund (lub jeszcze krócej) w momencie, w którym pojawi
się komputerowa eksplozja doskonale spełni swoje zadanie.
Może się jednak zdarzyć,
że akurat nie dysponujemy wystarczająco silnym światłem, by zasymulować
np. błysk eksplozji rozświetlający jasny, ogólny plan. Wtedy dajemy tylko
aktorom komendę, by w odpowiedniej chwili zareagowali na wybuch (np. na
hasło "BUM !!!" lub "SRRRU !!!"), a sam błysk wprowadzamy
w programie montażowym przez chwilowe rozjaśnienie i zabarwienie obrazu.
Podsumowanie
Najbardziej realistyczne światło uzyskuje się przez naśladowanie natury.
Dlatego też gorąco zachęcam do wnikliwej obserwacji i analizy światła
we wszelkiego rodzaju wnętrzach oraz w najrozmaitszych warunkach plenerowych.
Całe bogate doświadczenie zdobyte w czasie badania sposobu rozchodzenia
się promieni słonecznych, załamań wiązek światła w szklanych przedmiotach
lub w wodzie, rozpraszania się światła w mglistych, zadymionych wnętrzach,
itd. itp. bardzo szybko okaże się nieocenione w pracy na planie. Często
wprawdzie stosuje się świadomie światło bardzo wymyślne, efektowe (żeby
nie powiedzieć efekciarskie), ale wciąż w świecie filmu najwyżej oceniane
jest mistrzowskie podrabianie natury. Środowisko filmowe zna nawet takie
powiedzenie, że "najlepsze jest to światło, którego nie widać"
(tzn. ma się wrażenie, że na planie nie ustawiono ani jednej lampy).
Światło może być też wspaniałym środkiem budowania odpowiedniego nastroju
sceny. Zaobserwujcie przy najbliższej okazji w jaki sposób przy pomocy
światła uzyskuje się w filmach efekt smutku, grozy, napięcia, podniecenia,
radości, itp.
Na koniec parę fotek z moich planów filmowych - oświetlonych w różny sposób.
Postarajcie się na podstawie efektu końcowego określić jak zostały rozmieszczone
światła na planie.
POPRZEDNIA
STRONA
|