Sztuka operatorska - światło

- światła efektowe
W tym wypadku dobrym przykładem będą wprowadzane w postprodukcji eksplozje. W rzeczywistości każdy ognisty wybuch w naturalny i oczywisty sposób oświetla całe otoczenie. Należy o tym pamiętać także wtedy, gdy wszelkie efekty pirotechniczne planujemy wykonać komputerowo. Odpowiednio ustawione światło odpalone na parę sekund (lub jeszcze krócej) w momencie, w którym pojawi się komputerowa eksplozja doskonale spełni swoje zadanie.















Może się jednak zdarzyć, że akurat nie dysponujemy wystarczająco silnym światłem, by zasymulować np. błysk eksplozji rozświetlający jasny, ogólny plan. Wtedy dajemy tylko aktorom komendę, by w odpowiedniej chwili zareagowali na wybuch (np. na hasło "BUM !!!" lub "SRRRU !!!"), a sam błysk wprowadzamy w programie montażowym przez chwilowe rozjaśnienie i zabarwienie obrazu.







Podsumowanie
Najbardziej realistyczne światło uzyskuje się przez naśladowanie natury. Dlatego też gorąco zachęcam do wnikliwej obserwacji i analizy światła we wszelkiego rodzaju wnętrzach oraz w najrozmaitszych warunkach plenerowych. Całe bogate doświadczenie zdobyte w czasie badania sposobu rozchodzenia się promieni słonecznych, załamań wiązek światła w szklanych przedmiotach lub w wodzie, rozpraszania się światła w mglistych, zadymionych wnętrzach, itd. itp. bardzo szybko okaże się nieocenione w pracy na planie. Często wprawdzie stosuje się świadomie światło bardzo wymyślne, efektowe (żeby nie powiedzieć efekciarskie), ale wciąż w świecie filmu najwyżej oceniane jest mistrzowskie podrabianie natury. Środowisko filmowe zna nawet takie powiedzenie, że "najlepsze jest to światło, którego nie widać" (tzn. ma się wrażenie, że na planie nie ustawiono ani jednej lampy).
Światło może być też wspaniałym środkiem budowania odpowiedniego nastroju sceny. Zaobserwujcie przy najbliższej okazji w jaki sposób przy pomocy światła uzyskuje się w filmach efekt smutku, grozy, napięcia, podniecenia, radości, itp.


Na koniec parę fotek z moich planów filmowych - oświetlonych w różny sposób. Postarajcie się na podstawie efektu końcowego określić jak zostały rozmieszczone światła na planie.










POPRZEDNIA STRONA