Sztuka operatorska - kompozycja ZŁOTY PODZIAŁ Jak widać podział ten polega na stworzeniu z kadru (to ten duży prostokąt) dziewięciu małych, równych prostokątów przy pomocy czterech przecinających kadr linii. Punkty, w których te linie się przecinają to właśnie "mocne punkty kadru". Złoty podział jest podstawą budowania całych, nawet najbardziej złożonych kompozycji obrazowych. Wspomniane linie i punkty wyznaczają te miejsca kadru, w których powinny znaleźć się obiekty najistotniejsze dla narracji. W ramach ćwiczeń praktycznych przeanalizujcie zdjęcia zamieszczone w sekcji "PLANY FILMOWE" pod kątem kompozycji na podstawie złotego podziału. KIERUNKI Zasadę tę można oczywiście w wyjątkowych przypadkach łamać (co sam wiele razy stosowałem tworząc filmy reklamowe i teledyski - przykład to powyższy fotos z teledysku "Sen o miłości w dzień"), ale trzeba wtedy robić to bardzo świadomie i konsekwentnie, by zabieg artystyczny nie został odebrany jako oczywisty błąd w sztuce. Dlatego też początkującym kolegom - filmowcom nie polecam wydumanego eksperymentowania przed solidnym opanowaniem żelaznych zasad kompozycji i zdobyciem pewnego doświadczenia praktycznego. OŚ KONTAKTU
Na powyższych rysunkach widzicie przykłady prawidłowych ustawień kamery wraz z odpowiadającymi danym ustawieniom kadrami. Dlaczego oś jest tak ważna? Popatrzcie, co się stanie, jeśli zostanie ona przekroczona: Aktorzy w kolejnych
ujęciach jakby zamienili się miejscami. Gdyby to samo zrobić w zbliżeniu,
aktorzy zamiast patrzeć na siebie będą zwróceni w tę samą stronę (tak,
jakby stali obok siebie i spoglądali np. na zachód Słońca, a kamera pokazywałaby
raz jednego, raz drugiego). A przecież w planie ogólnym widać, że stoją
naprzeciw siebie. Jest to bardzo poważny błąd. Istnieje oczywiście wiele sposobów na bezkolizyjne przekraczanie osi oraz wiele pułapek związanych np. ze zwiększeniem ilości rozmówców. Jest to jednak temat tak rozbudowany, że trzeba by mu poświęcić odrębny artykuł. PERSPEKTYWY Perspektywa żabia - ustawienie kamery możliwie jak najniżej. Filmowane w ten sposób osoby wydają się prawdziwie monumentalne. Należy pamiętać, że nieuzasadnione stosowanie takiej perspektywy może wywołać niezamierzony efekt komiczny - KAŻDE USTAWIENIE KAMERY MUSI MIEĆ UZASADNIENIE ! Perspektywa ptasia - filmowanie z góry (z tzw. "lotu ptaka") - sprawdza się m.in. przy atrakcyjnych ujęciach opisowych. To tyle, co w telegraficznym skrócie można powiedzieć o kompozycji w sztuce operatorskiej.
|
|||