EFEKTY SPECJALNE
Testy oświetlenia i kompozycji (HDRI)

Tworzenie światła w scenie złożonej z nagranego na planie filmowym tła i wyrenderowanych obiektów 3D zawsze było wbrew pozorom znacznie bardziej kłopotliwe, niż w wypadku sceny w całości stworzonej w komputerze. Wynikało to przede wszystkim z tego, że w tym drugim wypadku umieszczenie kilku wirtualnych świateł w wirtualnej przestrzeni i zastosowanie jednego z wybranych rendererów uwzględniających tzw. Iluminację Globalną wystarczało do uzykania w miarę realistycznego wyglądu sceny - dzięki przeliczeniu przez renderer wszystkich odbić, załamań oraz rozproszeń światła wędrującego w wirtualnym wnętrzu.
W wypadku konieczności "wprowadzenia" obiektu 3D na... plan filmowy - ustawione w wirtualnym środowisku światło najzwyczjniej nie ma od czego się odbijać, bo całe otoczenie obiektu to tylko sfilmowane wcześniej płaskie tło.
I tu z pomocą przychodzą umiejętnie przygotowane obrazy HDRI (High Dynamic Range Image). Pierwsze testy z tymi obrazami przeprowadziłem wykorzystując pliki zassane z sieci. Oto efekty:

Co najważniejsze: tworząc te sceny nie wstawiłem do nich standardową metodą ANI JEDNEGO ŚWIATŁA! Wirtualna rzeźba Ateny jest oświetlana stworzoną przez genialny skrypt HDRIDomeLight sferą - mapowaną specjalnie spreparowanymi plikami HDRI. Aby zmienić oświetlenie - wystarczy tylko wymienić pliki w mapie sfery i wcisnąć jeden przycisk. Stworzenie nowego środowiska oświetleniowego zajmuje skryptowi kilka sekund. Do wyrenderowania powyższych klatek użyłem standardowego renderera Maxa.

Kolejnym krokiem było przeprowadzenie testów z własnymi plikami. W tym celu zamówiłem w zaprzyjaźnionej firmie SARA specjalną, lustrzaną kulę. Jej komercyjny debiut miał miejsce na planie reklamy GAL. Wyglądało to tak:

Przedtem stworzyłem też kilka obrazów HDRI na planie mojego Zwiastuna Przedprodukcyjnego i jeden z tych obrazów wykorzystałem do testów z moim własnym tłem. Kula sfilmowana na planie zwiastuna wyglądała tak:

A tak wyglądają moje testy oświetlone z pomocą stworzonego w hali HDRI (po kliknięciu można obejrzeć testy w rozdzielczości PAL):

Ostatni z powyższych testów (chromowany robot) prezentuje też możliwość wykorzystania lustrzanej kuli do stworzenia środowiskowej mapy odbić.

Przykład wykorzystania kulki w praktyce: